• česky
  • english
  • deutch
  • rusky
  • slovensky

Veletržní trojboj aneb jak o 100% zvýšit efekt

Při setkáních s obchodními a marketingovými řediteli jsme se často setkali s povzdechem, že finance, úsilí a čas investované do příprav a zajištění prezentace na veletrzích, nejsou dostatečně rentabilní, resp. že nelze prokazatelně doložit jejich dopad. U výzkumné agentury Inboox CZ jsme si proto objednali hlubší analýzu firemních výdajů na veletrhy a jejich přínosů.

Analýza a průzkum chování firem na veletrzích

„Určit přesné výdaje na veletrh a relevantní střední hodnotu je vzhledem k důvěrnosti informací
a různým typům veletrhů a vystavovatelů nesnadné,“
konstatuje v závěrečné zprávě Ing. Jiří Bábek, jednatel společnosti Inboox CZ. Připomíná mj. také skutečnost, že řada firem počítá do nákladů jen přímé výdaje (pronájem stánku, služby hostesek, výroba expozice, ubytování a diety), ale nikoli již práci interních zaměstnanců na samotném veletrhu a při jeho přípravě a náklady obětované příležitosti. Dramaticky se také liší výdeje na menší oborové české veletrhy a na velké zahraniční akce. „Nicméně po očištění od extrémů obou druhů, lze konstatovat, že medián výdajů na větší veletržní akce v Brně, Praze a dalších českých veletržních městech se u soukromých firem pohybuje mírně na 400.000 Kč bez DPH na akci,“ uzavírá Bábek.

Úspěšnost veletrhu ovlivňuje řada externích okolností, které sám vystavovatel nemá ve své moci, počínaje počasím a konče kvalitou organizace a marketingu daného veletrhu. Vedle toho je ale překvapující, jak často a markantně hazarduje s úspěchem personál veletržních stánků. 

Z provedených mystery shoppingů vyplývá, že sice ubylo vyložených chyb (nepříjemné vystupování, neodstupný personál), ale stále přes 50% návštěv odhalilo buď lhostejný přístup personálu nebo přístup sice vlídný, ale bez aktivní obchodní snahy. „Tedy pro většinu stánku platí, že když k nim návštěvník sám nepřijde, personál jej neosloví ani mu nic nenabídne. V 39% případů nevedou zaměstnanci relevantní obchodní rozhovor ani tehdy, když jim sám klient ke stánu přijde,“ varuje v závěrečné zprávě Inboox.

Mezi zajímavé výstupy průzkumu patří také skutečnost, že řada firem si z pečlivě připravených expozic nepořizuje profesionální audiovizuální materiály. Vynaložené peníze, čas a kreativita tak z velké části přichází vniveč. Expozice na veletrhu pak funguje jako hrad z písku – pracný a krásný ve své jedinečnosti ale prchavý s prvním přílivem. Je to škoda zejména pro firmy, které nevystavují zcela pravidelně, protože profesionálním zpracováním videa by uchovali svou práci na dlouhé měsíce dopředu a mohli ji vyžít při řadě dalších příležitostí.

 

 

Navíc se stále více rozevírají nůžky mezi velkými (bohatými) vystavovateli, kteří mají z expozic pořízené interaktivní, vysoce profesionální audiovizuální materiály i s využitím animací a mezi „běžnými“ vystavovateli, kteří se spokojí s vlastním natočením na video nebo vyfocením stánku pro účely firemního časopisu.

Šerpovo pravidlo 10 na 100

Všichni znáte Paretovo pravidlo, že 80% výsledků je získáno díky 20% úsilí (a naopak). V souladu s naším motem, že v Everestě jsme šerpové, kteří pomáhají druhým na vrchol, jsme se rozhodli jej lehce parafrázovat a připravit služby, které pomohou zvýšit efektivitu veletrhu až o 100% a přitom se jejich nálady vejdou do 10% mediálních nákladů na veletržní akci.

Výsledkem našeho snažení je komplexní služba „veletržní trojboj“, která pomáhá eliminovat neduhy zjištěné výzkumem.

 

V případě zájmu Vám rádi zašleme koncepci Veletržního trojboje. Kontaktujte nás na lucie.lencova@everesta.cz

kalendář akcí
Zanechte nám zprávu
Počítadlo návštěv